— Børn og unge

Enhedslisten kræver øjeblikkelige forhandlinger om børne- og ungdomspsykiatrien

Børn og unge får i massivt omfang krænket deres ret til hurtig hjælp i psykiatrien, og Statsrevisorerne retter nu skarp kritik af Sundhedsministeriet.

Derfor kræver Enhedslisten, at regeringen fremrykker forhandlingerne om børne- og ungepsykiatrien øjeblikkeligt og afsætter midler til en akut redningspakke.

Flere end 27.000 børn, eller hvad der svarer til 71 procent af alle dem der er blevet henvist, er i en periode på tre år ikke blevet udredt inden for tidsfristen. Det har fået Rigsrevisionen til at udtale den skarpest mulige kritik af Sundhedsministeriet. En kritik der bør få ministeren til at skride til handling med det samme.

Pelle Dragsted, politisk ordfører for Enhedslisten, udtaler:

• De her tal er både absurde og uacceptable, og de vidner om, at vi som samfund lige nu svigter børn og unge, der kæmper med psykisk sygdom. Det kan vi simpelthen ikke være bekendt, og det både kan og skal vi rette op på med det samme.
  • Vi har allerede indkaldt sundhedsministeren i samråd, og nu gør vi alt, hvad vi kan for at få hende til fremrykke forhandlingerne om børne- og ungepsykiatrien. Det er tydeligt for enhver, at regeringen ikke har givet regionerne de tilstrækkelige midler til at kunne overholde loven. Derfor er det altafgørende, at der akut sættes flere midler af, og at vi får lavet en redningsplan. Ministeren må træde i karakter og indkalde til forhandlinger hurtigst muligt.

Enhedslisten vil have:

• Akutmidler til at sikre mere personale til børne- og ungdomspsykiatrien landet over.
  • At der sættes en stopper for regionernes besparelser på psykiatrien – herunder de manglende midler til byggeri og ordentlige fysiske rammer.
  • En akut genopretningsplan med fokus på at højne arbejdsmiljøet i psykiatrien og gøre det til et mere attraktivt sted at arbejde. Formålet er at trække medarbejdere tilbage og rekruttere nye medarbejdere.