— Erhverv, Skat og finans, Trafik

Vigtigt, at hjælp til rejsebranchen sikrer forbrugerne bedre og ikke ender i skattely

Enhedslisten er tilfreds med den netop indgåede aftale om hjælp til rejsebranchen. Særligt glæder partiets erhvervsordfører, Victoria Velásquez, sig over, at aftalen redder arbejdspladser, lukker for hjælpepakker til virksomheder i skattely og sikrer forbrugerne – selvom erhvervsordføreren havde håbet, at forbrugerne straks kunne få penge tilbage for aflyste rejser.

Victoria Velasquez, Enhedslistens erhvervsordfører, siger:

• Jeg er stolt over, at vi i Enhedslisten endnu en gang har sikret, at vi ikke sender skatteborgernes penge i skattely, når vi laver hjælpepakker. Det har vakt international genklang. Og når det gælder rejsebranchen, der jo netop opererer på tværs af grænser, er det ekstra vigtigt at sætte foden ned overfor skattely. Nu kæmper vi videre for, at vi strammer garnet om virksomheder i skattely, med en national sortliste som også gælder EU-lande.
  • For Enhedslisten har det været helt afgørende, at aftalen sikrer forbrugernes rettigheder bedre. Vi så helst, at man straks fik pengene tilbage, når de mange rejser i denne tid aflyses. Men så langt kunne vi ikke trække de andre partier. Så i første omgang får man et gavekort – en såkaldt voucher. Det er ikke en ide der er groet i vores baghave, men på sigt kan forbrugeren få kontanter.
  • Rejsebranchen er hårdt ramt af corona-krisen, og vil nok også være en af de brancher, der vil være ramt allerlængst tid. I Enhedslisten er vi først og fremmest gået efter at redde arbejdspladser. Når vi skal i gang med genopretning af økonomien, vil vi i Enhedslisten særligt bistå rejsebranche i også at få godt fat i den grønne omstilling.