— Uddannelse og forskning

EL : Vi risikerer en praktikpladskatastrofe, hvis der ikke handles nu

Antallet af elever, der fik en læreplads, var i marts 2020 50 pct. lavere end i samme måned sidste år. I efteråret 2019 kunne der konstateres et begyndende fald i antallet af indgåede uddannelsesaftaler, og coronakrisen har nu fået antallet af lærepladser til at styrtdykke. Vi risikerer at stå overfor en veritabel praktikpladskatastrofe, mener Enhedslistens undervisningsordfører, Jakob Sølvhøj, der opfordrer undervisningsministeren til at handle nu.

Jakob Sølvhøj udtaler:

• Det store fald i antallet af praktikpladser betyder, at vi kan stå overfor en veritabel praktikpladskatastrofe, hvor tusindvis af unge, der i den kommende tid afslutter erhvervsuddannelsernes grundforløb kan stå uden en praktikplads.
  • Der er brug for en akut indsats nu, hvis vi skal undgå, at et meget stort antal unge dropper ud af deres erhvervsuddannnelse, fordi de ikke kan få en praktikplads. Det er jo en grotesk situation, når vi samtidig kan konstatere, at der står næsten 5 milliarder kroner i opsparede midler i Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag. De penge skal vi have aktiveret nu.
  • Enhedslisten foreslår, at der her og nu bruges af AUB-uddannelsesmilliarderne til at give et ekstra tilskud til de arbejdsgivere, der opretter nye praktikpladser. Samtidig foreslår vi, at AUB finansierer en forhøjelse af ydelsen til de lærlinge, der vælger en skolepraktik. Skolepraktikydelsen skal forhøjes, så den svarer til lærlingelønnen. Ellers risikerer vi, at mange unge er nødt til at fravælge at erstatte praktik i en virksomhed med skolepraktik, fordi de ikke kan få økonomien til at hænge sammen.