— Erhverv

Pinligt, at regeringen vil blive ved med at sende penge til skattelyselskaber

Enhedslisten er ude af forhandlingerne om forlængelse af coronahjælpepakker. Partiet kæmpede til det sidste for at afskære skattelyselskaber fra at få del i hjælpepakkerne. Men det ville regeringen ikke være med til.

Enhedslistens erhvervsordfører, Victoria Velasquez, udtaler:

• Det er dybt pinligt, at regeringen ikke vil gøre mere for at forhindre, at hjælpepakkerne ender i skattely. I månedsvis har skatteyderne bare kunne se til, mens millioner af kroner havner i lommerne på skattelyselskaber. Det kunne vi have sikret os meget bedre mod i denne aftale, men det ville regeringen ikke.
  • Coronakrisen har vist os styrken af vores velfærdssamfund. I fællesskab hjælper vi hinanden, når vi har brug for det. Skattelyselskaber bidrager ikke til det fællesskab. Tværtimod. Det er ubegribeligt, at regeringen vil holde hånden under de virksomheder.
  • Mennesker, der har mistet deres arbejde under krisen. Virksomheder, der står med blanke ordrebøger. Biografer og spillesteder med tomme sale. De skal selvfølgelig have hjælp, når krisen rammer. Men virksomheder, der bevist forsøger at undgå at bidrage til vores velfærdssamfund, de skal ikke have fingrene i vores skatteyderbetalte hjælpepakker. Det burde sige sig selv.

EU-ordfører Søren Søndergaard udtaler:

• Regeringen har brugt EU som undskyldning for at undgå at afskære skattelyselskaber fra at få del i hjælpepakkerne. Men regeringens argument er blevet fuldstændig gennemhullet. EU-kommissionen har klart henstillet, at vi kan afskære skattelyvirksomheder inden for EU-retten. Det er helt uforståeligt, at regeringen vælger at være mindre ivrig for at bekæmpe skattely end EU.
  • I Enhedslisten ville vi meget gå med i en aftale, som hjælper dem, som er ramt af coronakrisen. Og man vil også kunne finde gode fingeraftryk fra Enhedslisten i den endelige aftale. Men når en del af pengene ender i lommerne på skattelyselskaber, bliver der færre penge til syge, arbejdsløse og kulturlivet. Det kan vi selvfølgelig ikke være med til.