— Folkeskole, Uddannelse og forskning

EL roser ny rapport: Færre karakterer giver bedre læring

En ekspertgruppe har netop præsenteret deres rapport om det danske karaktersystem. Rapporten åbner en vigtig diskussion om, hvor meget der overhovedet skal bruges karakterer, og det er ifølge Eva Flyvholm, uddannelsesordfører for Enhedslisten, endnu vigtigere, end hvilken skala vi vælger.

Eva Flyvholm siger:

  • Vi har længe vidst, at man ikke lærer mere af at få kastet flere tal i nakken. Nu siger ekspertgruppen meget direkte, at elever og studerende ikke lærer mere af at få karakterer, og den understreger, at god feedback på opgaver og præstationer er utrolig vigtigt. Det tager jeg med til forhandlingerne.
  • Det er et godt stykke arbejde, der er lavet. Det er helt oplagt at få fjernet den dødssyge minuskarakter og det store spring i skalaen. Og så er det en kærkommen mulighed for at få gjort op med den overdrevne brug af karakterer.
  • I Enhedslisten har vi længe sagt, at karakterer fylder alt for meget. Vi skal i stedet have mere feedback, hvis børn og unge for alvor skal lære mere og trives på vores uddannelser. Så vores melding til ministeren er klar – nye tal og skalaer er ikke nok. Diskussionen om en ny karakterskala skal også sætte gang i forsøgsordninger med færre karakterer og mere feedback.

Rapportens afsnit om omfanget af karakterbrug læs her side 29 – 30

Alle nyheder