— Forsvar og internationalt

EL frygter dybt utilstrækkelig undersøgelse af FE-sagen

Endelig kommer den ventede undersøgelse af skandalerne i Forsvarets Efterretningstjeneste, men Eva Flyvholm Forsvarsordfører for Enhedslisten frygter at det bliver en uanstændigt tynd undersøgelse.

Eva Flyvholm siger:

• Jeg må desværre konstatere at regeringen lægger op til en undersøgelse, hvor vi ikke kan få at vide hvad der faktisk skal undersøges og hvor vi ikke engang kan få kommissoriet at se. At Justitsministeren lige har holdt et pressemøde hvor han ikke ville svare på spørgsmål fra pressen er meget sigende for situationen. Jeg er rent ud sagt bekymret for at Venstre og Socialdemokratiet er blevet enige om at der skal lægges et stort sort låg på denne sag. Og det er måske belejligt for en række tidligere ministre, men det tjener ikke vores demokrati.
  • Vi skal have sikkerhed for at alle de kritikpunkter Tilsynet rejser bliver undersøgt, det får vi desværre ikke . Vi skal have afklaret om der er blevet løjet for tilsynet, og om der foregår ulovligheder i form af masseovervågning af danskerne og de andre helt vitale spørgsmål der er på spil. Og med til det hører også at vi skal have en forsikring om at tidligere ministres rolle også bliver undersøgt, at det bliver undersøgt om der er blevet løjet for Kontroludvalget i Folketinget. Det er helt centralt at det skal indgå i undersøgelsen, men det kan vi indtil videre ikke få en bekræftelse på, det er helt uholdbart.