EL: Nej, Mette, vi er ikke alle i samme båd

Statsministeren siger i sin nytårstale, at vi alle er i samme båd. Sådan burde det være, men det er ikke rigtigt ifølge Enhedslistens Mai Villadsen. Corona-krisen har vist, at det er ufaglærte, lavtlønnede og folkene på gulvet, der bliver ramt hårdest. Det er en politisk opgave at mindske uligheden, og vi skal i gang allerede i 2021.

Mai Villadsen siger:

• Det er desværre forkert at sige, vi er i samme båd. Corona-krisen rammer skævt, selv i velfærds-Danmark. Som FN’s generalsekretær sagde; vi sejler måske i samme hav, men ogle klamrer sig til drivtømmer, mens andre lever livet på en yacht. Det er en politisk opgave at rette op på den ulighed.
  • Krisen rammer ufaglærte og lavt lønnede langt hårdere. De har stillet sig i tusindtal i arbejdsløshedskøen. Derfor skal vi stoppe dagpengeuret og udhulingen af dagpengene. Og vi skal støtte efteruddannelse og omskoling langt mere.
  • Også blandt velfærdens frontmedarbejdere er der skævhed. I Slagelse kommune fik mellemlederne i ældreplejen en ekstra uges ferie, mens dem på gulvet fik fire stykker chokolade. Sygeplejersker, sosu’er, pædagoger og andre lavtlønnede skal have mere i lønposen. Coronakrisen har vist, hvor uundværlige de er.