— Skat og finans

Enhedslisten: Finansloven er en kniv i ryggen på nedslidte danskere

Enhedslistens nyudnævnte finansordfører, Trine Pertou Mach, kritiserer i hårde vendinger regeringens nye finanslovsforslag.

Hun kalder det for en ”lussing til velfærden, klimaet og de nedslidte danskere” og konstaterer, at finansloven er præsenteret af ”en regering for eliten og dem ved muffen”.

Enhedslistens finansordfører, Trine Pertou Mach, udtaler:

– Ærlig talt kom jeg til at grine, da jeg så finansloven med titlen ”Fremtidssikring af Danmark”. Men det er jo desværre alvor. Den her finanslov skaber en usikker fremtid. Det er en lussing til velfærden, klimaet og de nedslidte danskere.

– Der er penge nok, og alligevel angriber regeringen nedslidte danskere. Det her er en regering for eliten og dem ved muffen, ikke for dem der har knoklet et langt arbejdsliv i hårde jobs. Finansloven er en kniv i ryggen på nedslidte danskere.

– Fælleskassen bugner af milliarder og atter milliarder, og alligevel vælger regeringen kun at afsætte små – tæt på symbolske – beløb til vores udhulede velfærd. Vi har et sundhedsvæsen i knæ, og i kommunerne trues folkeskoler af lukning. Samtidig vil regeringen klatte penge væk på topskattelettelser.

– Efter den sommer vi lige har haft, hvor temperaturen har slået alle tænkelige rekorder, kan ingen længere være i tvivl om, at planeten brænder. Alligevel kommer regeringen med en finanslov der er mere sort end grøn – det de lægger op til, er ikke i nærheden af at være nok. Regeringen svigter sit klimaansvar for at holde hånden over snævre økonomiske interesser og de største udledere.