ENHEDSLISTEN VALGT TIL EU-PARLAMENTET

Til EU-valget søndag d. 26. maj fik Enhedslisten sit første mandat i EU-parlamentet. Det er en stor sejr for Enhedslisten, som var opstillet for første gang. Enhedslistens Nikolaj Villumsen kan derfor nu begynde arbejdet i EU-Parlamentet. Nedenfor kan du læse meget mere om, hvad Enhedslisten vil arbejde for i EU-Parlamentet.

[FinalTilesGallery id=’5′]

DET VIL ENHEDSLISTEN ARBEJDE FOR I EU:

EN GRØNNERE FREMTID

Klimaet kræver handling nu. Med EU’s nuværende klimakurs vil de børn, der render rundt på legepladsen i dag, vokse op til en forandret verden. Store oversvømmelser, tørke og millioner af klimaflygtninge. Derfor skal vi hæve EU’s klimaambitioner, og der skal sættes handling bag ordene.

• Indføre en forpligtende europæisk klimalov, så kloden kommer i første række i stedet for hensynet til de store virksomheder.
  • Hæve EU’s reduktionsmål markant, så EU er CO2-neutralt senest i 2040.
  • Skabe et alternativ til flyrejserne med en europæisk togfond, så vi kan rejse nemt, billigt og grønt med lyn- og nattog på tværs af Europa.

STOP SKATTELY

Hvert år bliver landene i EU snydt for 7.500 milliarder kroner pga. skattesvindel. Pengene kunne løfte vores skoler, sygehuse og plejehjem. Vi skal sortliste skattelylandene og straffe økonomisk kriminalitet, så det kan mærkes.

• Sortliste alle skattelylande – både i og udenfor EU
  • Give stat, regioner og kommuner lov til at udelukke virksomheder i skattely fra de offentlige udbud. Ingen skattekroner skal ende i skattely.
  • Vedtage en fælles bund under selskabsskatten, så landene ikke underbyder hinanden i konkurrencen om at tiltrække de multinationale selskaber.

BEKÆMP SOCIAL DUMPING

Kyniske arbejdsgivere udnytter udenlandsk arbejdskraft med hjælp fra EU-reglerne. Det undergraver danske løn- og arbejdsvilkår. Problemet er ikke de udenlandske kolleger, men EU’s regler, der betyder unfair konkurrence. Fagbevægelsen skal sikres bedre redskaber i kampen mod social dumping.

• Indføre en social protokol i EU, der sætter lønmodtagerrettigheder højere end arbejdsgivernes ret til at importere billig arbejdskraft.
  • Kræve at EU-borgere, der arbejder i Danmark har en kontrakt, der overholder overenskomstmæssige vilkår og er godkendt af den lokale fagforening.
  • Stramme reglerne for godstransport på landevejene, så der altid køres til danske løn- og arbejdsvilkår i Danmark.

DANMARK SOM FOREGANGSLAND I EUROPA

Europa står over for store problemer, som går på tværs af grænser. Omfattende klimaforandringer. Grådige banker og skattespekulanter, der snyder fællesskabet. Social dumping. Millioner på flugt fra krig og ødelæggelse. De problemer skal vi samarbejde om at løse.

I EU-Parlamentet vil vi i Enhedslisten hver dag arbejde for at trække EU i en mere solidarisk og bæredygtig retning. Vi skal beskytte velfærden. Vi skal i flæsket på frås og fusk i EU. Og frem for alt skal vi sætte turbo på den livsvigtige grønne omstilling.

Og når EU’s regler står i vejen for en ambitiøs klimapolitik, bedre forbrugerbeskyttelse og investeringer i velfærd, mener vi at Danmark skal være et foregangsland. Vi skal sammen med den europæiske venstrefløj gå foran og vise vejen til et Europa for de mange – ikke kun de rige.

Læs Enhedslistens valgprogram til EU-Parlamentsvalget.

Læs spørgsmål og svar om Enhedslistens EU-politik og EU-parlamentsvalget

Læs mere om Enhedslistens medlem af EU-Parlamentet Nikolaj Villumsen

Enhedslisten var i valgforbund med Folkebevægelsen mod EU, som desværre ikke fik et mandat.

EU-valg 2019